BM-besök och snabbvisit på förlossningen!

Idag var vi på vanlig undersökning hos vår BM. Alla värden de tog på mig sist var bara bra och Hb-värdet hade stigit till 118, så nu räcker det med en järntablett om dagen (skönt!). Min händer, som ju är sämre och alltid bortdomnade, ska få ha skenorna på sig även på dagtid. Iallafall när vi är hemma. Finns en liten risk att karpaltunnelsyndromet inte försvinner efter förlossningen även om det oftast gör det. Och det vore riktigt drygt om det inte försvann efteråt!

Iallafall, SF-måttet hade ökat till 35 och min vikt hade ökat med 2 kilo sen sist. Väger 81kg nu... BM trodde dock att det var mycket av den vikten som var vatten eftersom jag är en del svullen... Sen lyssnade hon hjärtljuden. Hjärtljuden hördes, men hon tyckte de var lite låga samt oregelbundna. Frågade hur ofta jag känner bebisen röra sig med mera (och det gör jag ju flera gånger om dagen). Men fast jag legat och vilat en stund på sidan tyckte hon att hjärtljuden inte riktigt lät som de skulle, så hon ringde förlossningen dit vi fick komma på en gång. De tog en CTG-kurva (där man mäter bebisens hjärtljud) under 15-20 min. Men det såg bara bra ut! "Bättre kan det inte se ut" sa BM där till oss. Skönt att det inte var något fel! Lite orolig hann man ju ändå bli... men tydligen har de som rutin att göra en CTG vid minsta oro eller misstanke så det kändes skönt att de kollade upp det ordentligt. När jag låg där fick jag en liten sammandragning och en stor. Och det syntes på CTG-kurvan kan jag lova! Den mäter även värkar/sammandragningar. Låg mellan 0-5 mest hela tiden. Vid den lilla steg det till 28 och vid den stora till 45! Då låg även bebisens hjärtljud på 140-150. Annars var det mest runt 120. Men tydligen är det helt normalt att hjärtljuden är mellan 110-150.

Så ni behöver inte oroa er. Inte vi heller:) Har känt bebisen röra sig en massa alldeles för en stund sen:)

Kommentarer
Marlene skrev:

Synd att ni inte bor i närheten här då! ^^ Där finns MASSOR med skor!



Va skönt att allt var bra, kan tänka mig att ni blev lite rädda där!



Kram

2009-07-09 @ 19:30:57
URL: http://ihuvudetpamarlene.blogg.se/
Maria skrev:

Vilken tur att allt var okej men jag förstår att ni hann bli oroliga. Bra att de kollar upp ordentligt. Många kramar till dig!

2009-07-09 @ 21:40:02
URL: http://hemmahosalva.blogspot.com
Jenny W skrev:

Oj, fy så obehagligt! Men underbart att allt var bra =) Puss

2009-07-09 @ 23:01:03
Therese skrev:

Vad skönt att allt var bra=) hihi är ite många veckor kvar till bebis kommer=) haha jag väntar spänt på h*n=) Trodde nästan att bebbe hade kommit ett tag..

2009-07-10 @ 01:14:29
URL: http://www.kanintelevautan.blogspot.com
Josse skrev:

Oj, men vad bra att ni ändå fick kolla upp det! Hellre än extra koll än en för lite! Vi har ju gjort tre ul nu, men är väldigt glad att vi fått kolla upp pyret för man blir ju galet orolig annars.



Håller tummarna också att händerna blir bättre direkt efter förlossningen! Kram på dig!

2009-07-10 @ 09:42:51
URL: http://annajosefin.bloggagratis.se
Anna skrev:

Vad skönt att de ändå gör CTG vid minsta lilla, så hinner man inte oroa sig så jättemycket. :) Hoppas ni har det bra!

2009-07-10 @ 12:34:31
URL: http://annastickar.blogspot.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0