Sista dagen på klinisk kemi!

Då sitter man här, sista dagen på klinisk kemi, forskningsavdelningen. Tänk att fyra veckor kan gå så fort!

Igår fick jag alltså vara på onkologiforskning (cancerforskning) vilket var mycket intressant. Fick dessutom följa med ner i ett av djurhusen där mössen för djurförsök förvaras. Och det var faktist ganska bra att få se. Man tänker när man hör ordet djurförsök på skadade djur som haltar runt, är sjuka och verkligen lider. Men här var det iallafall tvärtom! Mössen hade det jätte bra, fick tillsyn minst en gång om dagen med mat och vatten och burarna rengörs en gång i veckan. Dvs, de hade det bättre än vad jag kan tänka mig att många husdjur har...



Idag har jag fått vara med och lyssnat på en redovisning på engelska av en vetenskaplig artikel. Trodde det skulle bli svårt att hänga med i engelskan men jag blev förvånad över hur mycket jag ändå förstod!

I eftermiddag ska jag på en föreläsning om HPV virus (humant papillomavirus) som är en stark riskfaktor för livmoderhalscancer. Blir intressant!

Jag hör själv hur avancerat det börjar låta det här...trodde väl aldrig att jag skulle springa omkring och lyssna på forskare, få vara med och se deras forskning och dessutom faktist förstå en del! Men jag är ju fortfarande bara vanliga Malin, även om jag numera känner mig hemma i både den akademiska världen och "den vanliga"!:)

Ha en trevlig torsdag! kram♥

Kommentarer
Malin skrev:

HPV är stort ämne här i USA då man numer kräver att flickor skall vaccineras för att gå i skolan. Men det finns också många invändningar för man vet ju inte hur detta vaccin som inte använts på unga flickor, kommer att påverka dem i framtiden. Jag har ju bara pojakr så det påverkar inte dem, även om jag ibland funderar på om alla dessa vacciner man får här i USA verkligen är så bra. De får ofta över 20 vaccineringar före tvåårsdagen!

2008-10-23 @ 23:05:09
URL: http://malinljm.blogg.se/
Fru Evelina skrev:

du är duktig du, kanske är det du som en dag står och forskar om råttorna för att rädda människoliv =)!?



kram

2008-10-26 @ 11:31:07
URL: http://evelinas.blogg.se/
Fru Evelina skrev:

kika gärna in tävlingen på min blogg, du kan vinna en snygg lila skinnväska värd 799 kronor!

2008-10-27 @ 22:14:10
URL: http://evelinas.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0